Contemporary Uzbek overture: Main tendencies

Views: 29

Share:

Download article Russian

Author

Rimma Radman

												

PhD Student, Musical Art Department

Fine Arts Institute of the Academy of Sciences of the Republic of Uzbekistan

Uzbekistan

Article information

Article publication date

2020-09-30

Article Page

5-9

Chapter

Arts & Humanities

License

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International

Abstract

The article considers the current condition of the overture genre in Uzbekistan. Based on the works of well-known and young composers of Uzbekistan and the works of composers from the CIS countries, the author traces the main modern trends in the development of the overture genre. The modern features of the overture’s development in Uzbekistan are manifested in the following main tendencies: the continuity of large “Festive” overtures - a principle that comes from the works of the 20th century (“Fergana Holiday” (1940) by R. Glier, “Festive Overture” (1964) by M. Ashrafi, “Festive Overture” (1985) by M. Tadzhiev and others); their transformations into functionally similar but laconic orchestral and fanfare pieces; in a significant strengthening of the initially formed reliance on various layers of Uzbek traditional music. In combination with the simplicity of language and form, national originality, clarity of style and imagery, make the modern overture one of the representatives and actively developing genres in Uzbekistan.

Keywords

culture
musical art
overture genre
Uzbekistan composers’ creativity
orchestral works

References

Александров В. Памяти Мариса Янсонса. Последнее интервью Маэстро. [Электронный ресурс] / Александров В. // Музыкальная жизнь. – 2019. – 1.12. – URL : http://muzlifemagazine.ru/maris-yansons-koncerty-zalcburgskog/ (дата обращения 10.12.2019) 2. Ходнев С. Из чего состоит опера: увертюра. [Электронный ресурс] / Ходнев С. // Журнал «Коммерсантъ Weekend». – 2018. – №5 (от 21.02.2018). – URL: https://www.kommersant.ru/doc/3571469 (дата обращения 15.02.2020)

Дулат-Алеев В.Р. Текст национальной культуры: новоевропейская традиция в татарской музыке. — Казань: Казанская госконсерватория, 1999. – 244 с.

Закирова В.М. Концертные жанры в творчестве композиторов Узбекистана. Дисс. … доктора философии (PhD) по искусствоведению. Т., 2018. – 146 с.

Aleksandrov V. Pamâti Marisa Ânsonsa. Poslednee interv’û Maèstro. [Èlektronnyj resurs] / Aleksandrov V. // Muzykal’naâ žizn’. – 2019. – 1.12. – URL : http://muzlifemagazine.ru/maris-yansons-koncerty-zalcburgskog/ (data obraŝeniâ 10.12.2019)

Hodnev S. Iz čego sostoit opera: uvertûra. [Èlektronnyj resurs] / Hodnev S. // Žurnal «Kommersantʺ Weekend». – 2018. – №5 (ot 21.02.2018). – URL: https://www.kommersant.ru/doc/3571469 (data obraŝeniâ 15.02.2020)

Dulat-Aleev V.R. Tekst nacional’noj kul’tury: novoevropejskaâ tradiciâ v tatarskoj muzyke. — Kazan’: Kazanskaâ goskonservatoriâ, 1999. – 244 p.

Zakirova V.M. Koncertnye žanry v tvorčestve kompozitorov Uzbekistana. Diss. … doktora filosofii (PhD) po iskusstvovedeniû. T., 2018. – 146 p.