Article information
Article publication date
2020-12-30
Article Page
36-42
Chapter
Arts & Humanities
License
Abstract
Mainly traditional forms of singing art functioned in Kazakhstan until 1920-s. Forms inherent in the European opera school were absorbed during the creation of the first national operas (1934-1937) in interaction and mutual influence between Kazakh and Russian cultures. Changes in Kazakh culture form the characteristic features of vocal performance. In the process of interaction and mutual influence, changes created a unique synthesis that allowed the first opera singers, initially belonged to oral traditions, to achieve the heights of operatic mastery. A vivid example of transborder artists skilful in Kazakh and Western singing tradition is Kulyash Baiseitova. She had her traditional singing style with “open” sound, purity of timbre and sang in a low voice. She also was trained as a classical soprano. Kulyash Baiseitova became the first national singer to perform solo parts of European operas in Kazakhstan, clearly demonstrating the unique opportunity to synthesize the ethnic tradition of vocal performance and the academic opera branch. Her creativity became an example of fruitful transborder influences and westernization of Kazakh culture and serves as proof for the possibility of preserving and developing local tradition and master new creative forms and genres of other cultures.
Keywords
Kulyash Baiseitova
traditional singers
Kazakh opera
westernization in music
References
Абулгазина Г.К. Казахская эпическая опера семидесятых годов. Автореф.дис…канд.искусствоведения.-М., 1990, 16 с.
Аспелунд Д. Развитие певца и его голоса. – М. –Л.: Музгиз, 1952, 190 с.
Байсеитов К. На всю жизнь.- Алма-Ата: 1983, с. 285.
Бисенова Г. Национальные традиции в оперном искусстве Казахстана. Известия АН КазССР, серия филологическая. – Алма-Ата, 1974, № 2, с. 56-60.
Брусиловский Е.Г. Воспоминания.// ЦГА РК, фонд 999, опись 1.
Виноградов В.С. Вопросы развития национальных музыкальных культур в СССР. Сб.ст. – М.: Советский композитор, 1961, 303 с.
Гончарова Л.А. Зарождение казахского музыкального театра. //Музыка и музыканты братских народов Советского Союза. - Л.: Музыка, 1972, с. 141-154.
Джумалиева Т.К. Опера «Биржан и Сара». К вопросу традиции и новаторства. //Мукан Тулебаев. К 80-летию со дня рождения.- Алма-Ата, 1992, с. 57-70.
Джумалиева Т.К. Традиция айтыса в казахской опере. //Известия АН КазССР, серия филологическая, 1981 №4.
Джумалиева Т.К. Национальная песенная традиция в опере М.Тулебаева «Биржан и Сара». //Вопросы истории и теории музыки в Казахстане.- Алма-Ата: Онер, 1984, с. 134-146.
Елеманова С. Профессионализм устной традиции в песенной культуре казахов. Автореф. дисс…канд. искусствоведения.- Л.: 1984.
Елеманова С. О социологической специфике профессионального музыкального искусства. //Социологические аспекты изучения музыкального фольклора.- Алма-Ата: Наука, 1978, с. 56-58.
Елеманова С. О профессионализме в дореволюционной казахской музыкальной культуре. //Известия АН КазССР, сер. филологическая, 1981, № 4, с. 49-56.
Елеманова С.А. Индивидуальный стиль в казахской устно-профессиональной традиции. //Борбад и художественные традиции народов Центральной и Передней Азии: история и современность.- Душанбе: Дониш, 1990, с. 468-470.
Кетегенова Н.С. Мукан Тулебаев.- Алматы: Онер, 1993, 208 с.
Кузембаева С. Воспеть прекрасное. - Алма-Ата: Онер, 1982, 103 с.
Орленин В.Н. Фонетика пения и особенности методики обучениясовременных казахских оперно-концертных певцов. Автореф. дисс…канд.искусствоведения. - Л., 1980, 25 с.
Орленин В.Н. Скрытые резервы вокального образования //Проблемы музыкального образования и методики. - Алма-Ата, 1990, с. 18-28.
Abulgazina G.K. Kazahskaâ èpičeskaâ opera semidesâtyh godov. Avtoref.dis…kand.iskusstvovedeniâ.-M., 1990, 16 p.
Aspelund D. Razvitie pevca i ego golosa. – M. –L.: Muzgiz, 1952, 190 p.
Bajseitov K. Na vsû žizn’.- Alma-Ata: 1983, p. 285.
Bisenova G. Nacional’nye tradicii v opernom iskusstve Kazahstana. Izvestiâ AN KazSSR, seriâ filologičeskaâ. – Alma-Ata, 1974, № 2, pp. 56-60.
Brusilovskij E.G. Vospominaniâ.// CGA RK, fond 999, opis’ 1.
Vinogradov V.S. Voprosy razvitiâ nacional’nyh muzykal’nyh kul’tur v SSSR. Sb.st. – M.: Sovetskij kompozitor, 1961, 303 p.
Gončarova L.A. Zaroždenie kazahskogo muzykal’nogo teatra. //Muzyka i muzykanty bratskih narodov Sovetskogo Soûza. - L.: Muzyka, 1972, pp. 141-154.
Džumalieva T.K. Opera «Biržan i Sara». K voprosu tradicii i novatorstva. //Mukan Tulebaev. K 80-letiû so dnâ roždeniâ.- Alma-Ata, 1992, pp. 57-70.
Džumalieva T.K. Tradiciâ ajtysa v kazahskoj opere. //Izvestiâ AN KazSSR, seriâ filologičeskaâ, 1981 №4.
Džumalieva T.K. Nacional’naâ pesennaâ tradiciâ v opere M.Tulebaeva «Biržan i Sara». //Voprosy istorii i teorii muzyki v Kazahstane.- Alma-Ata: Oner, 1984, pp. 134-146.
Elemanova S. Professionalizm ustnoj tradicii v pesennoj kul’ture kazahov. Avtoref. diss…kand. iskusstvovedeniâ.- L.: 1984.
Elemanova S. O sociologičeskoj specifike professional’nogo muzykal’nogo iskusstva. //Sociologičeskie aspekty izučeniâ muzykal’nogo fol’klora.- Alma-Ata: Nauka, 1978, pp. 56-58.
Elemanova S. O professionalizme v dorevolûcionnoj kazahskoj muzykal’noj kul’ture. //Izvestiâ AN KazSSR, ser. filologičeskaâ, 1981, № 4, pp. 49-56.
Elemanova S.A. Individual’nyj stil’ v kazahskoj ustno-professional’noj tradicii. //Borbad i hudožestvennye tradicii narodov Central’noj i Perednej Azii: istoriâ i sovremennost’.- Dušanbe: Doniš, 1990, pp. 468-470.
Ketegenova N.S. Mukan Tulebaev.- Almaty: Oner, 1993, 208 p.
Kuzembaeva S. Vospet’ prekrasnoe. - Alma-Ata: Oner, 1982, 103 p.
Orlenin V.N. Fonetika peniâ i osobennosti metodiki obučeniâsovremennyh kazahskih operno-koncertnyh pevcov. Avtoref. diss…kand.iskusstvovedeniâ. - L., 1980, 25 p.
Orlenin V.N. Skrytye rezervy vokal’nogo obrazovaniâ //Problemy muzykal’nogo obrazovaniâ i metodiki. - Alma-Ata, 1990, pp. 18-28.