Polyphonic cycles (experience of considering the genesis of the genre from the standpoint of sacral-spatial analysis)

Views: 14

Share:

Download article Russian

Authors

Bakhtiyar Amanzhol

PhD, professor of Musicology and Composition

Kurmangazy Kazakh National Conservatory

Kazakhstan

Article information

Article publication date

2020-06-30

Article Page

15-26

Chapter

Arts & Humanities

License

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International

Abstract

The article continues the cycle of author’s works on the music of various traditions and styles from the standpoint of musical linguistics, a sign system based on spatial structures, implementing the sacral-spatial method of analysis. In his previous works, author considered the musical traditions of Kazakh people, timbre aesthetics of the Tengrian super-ethnos, proportion of substantial and insubstantial in the music language and tendencies in the development of the timbre aesthetics in the music culture of the XX century and in current time. Study of the genesis of the great polyphonic cycle, which stems from the very basics of the music culture of the European super-ethnos and is inherently aimed at the worldview aspect, reveals a picture of the development of European culture on the scale of a large historical wave .The study overlaps with the theory of ethnogenesis of L.N. Gumilyev and the theory of “the ethnic brain” of B.A. Ibrayev.

Keywords

Music language
musical linguistics
ethnogenesis
polyphonic cycle
choral
mode gravitation
the worldview

References

Аманжол Б. Музыка как язык сознания // ст. в журнале «Вестник» КНК им. Курмангазы, №2 (3), 19.06.2014 г., с.15-27.

Мандельштам О. Разговор о Данте. М,:Augsburg, 2004. - 34 с.

Генис А.А. Вавилонская башня. Независимая газета. 1997 г. https://www.ozon.ru/context/detail/id/7014454/

Швейцер А. Иоганн Себастьян Бах, Москва, «Классика-XXI», 2011, 816 с.

Курт Э. Романтическая гармония и кризис в Тристане Вагнера. Пер.с нем. Г.Балтер – Москва: «Музыка», 1975 г., 529 с. 6. Виткина Л.В. «Полифонические циклы» https://ludustonalis.jimdofree.com/полифония/полифонические-циклы/

Тер-Оганезова «Ludus tonalis» Основные особенности формообразования. / Пауль Хиндемит. Статьи, исследования, материалы. Москва, «Советский композитор», 1971 г., с.83-94. 8. Холопов Ю.Н. Проблема основного тона аккорда в теоретической концепции Хиндемита. В кн.: «Музыка и современность», вып. 1. М., 1962, с. 337. 9. Сенкибеков Д. Об одном принципе вертикали в музыке XX века. – Вестник АН КазССР, 1980, № 9. 10. Храмов Ю.А. Бом Дэвид Джозеф // Физики: Биографический справочник / Под ред. А.И. Ахиезера. — Изд. 2-е, испр. и дополн. — М.: Наука, 1983. — С. 39. — 400 с.

Прибрам К. Языки мозга, Москва, «Прогресс», 1975 г., 464 с.

Середа В.П. Из истории «новой модальности» в европейской музыке. http://valentin-sereda.ru/Portals/0/pdf/iz_istorii_novoy_modalnosti.pdf

Должанский А.Н., 24 прелюдии и фуги Д.Шостаковича. «Советский композитор», Ленинград, 1970 г., 258 с.

Юнг К.Г. Концепция коллективного бессознательного // Юнг, К. Г., фон Франц М.-Л., Хендерсон Дж.Л. и др. Человек и его символы / Под общ. Ред. С.Н.Сидоренко. – Мю: Серебряные нити, 1997. – С. 337-346

Кассирер Э., Философия символических форм. Том 2. Мифологическое мышление. М.; СПб.: Университетская книга, 2001, 280 с. (Книга света)

Пропп В.Я. Исторические корни волшебной сказки. / Лабиринт, 2000, Москва, с.52.

Гумилев Л.Н., Этногенез и биосфера Земли / СПб., «Кристал», 2001 г.

Ибраев Б.А. Этногенез и развитие архитектуры на ранних стадиях / «2-ая Международная конференция стран-членов СЭВ по основным проблемам бионики. БИОНИКА-78» / Л., «Наука», 1978, с.150-161.

Венчакова С.В., Творчество Р.К.Щедрина: эволюция, жанровые и звуковые эксперименты. VI том учебного курса «Отечественная музыкальная культура ХХ – первой четверти ХХI века» / С.В.Венчакова – «Издателькие решения», 2018 г.

Микешина Л.А., Эклектика и синкретизм. Epistemology and Philosophy of Science 38 (4):27-43 (2013)

«София Асгатовна Губайдулина: О Музыке» / http://www.sinergia-lib.ru/index.php?section_id=2002&id=3228&view=print

Аманжол Б.Т., Тембр как отражение мировоззренческих представлений (некоторые тенденции в современной тембровой эстетике) // Воспросы инструментоведения. Вып. 11: сборник статей и материалов XI Международного инструментоведческого конгресса «Благодатовские чтения» (СПб., 23-25 октября, 2017 г.) / РИИИ, [Отв.ред. И.В.Мациевский, ред.-сост. О.В.Колганова]. – СПб,, 2017. – с.89-99.

Аманжол Б.Т. “Musical Traditions of Tengrianism”, Journal of Literature and Art Studies, (USA), Vol.4, Numb.1, January 2014, p. 46-54. http://www.davidpublisher.org/Public/uploads/Contribute/550f98c86e01a.pdf

Amanzhol B. Muzyka kak yazyk soznaniya // st. v zhurnale «Vestnik» KNK im. Kurmangazy, №2 (3), 19.06.2014 g., pp.15-27.

Mandel'shtam O. Razgovor o Dante. M,:Augsburg, 2004. - 34 p.

Genis A.A. Vavilonskaya bashnya. Nezavisimaya gazeta. 1997 g. https://www.ozon.ru/context/detail/id/7014454/

Shvejcer A. Iogann Sebast'yan Bah, Moskva, «Klassika-XXI», 2011, 816 p.

Kurt E. Romanticheskaya garmoniya i krizis v Tristane Vagnera. Per.s nem. G.Balter – Moskva: «Muzyka», 1975 g., 529 p.

Vitkina L.V. «Polifonicheskie cikly»

https://ludustonalis.jimdofree.com/polifoniya/polifonicheskie-cikly/

Ter-Oganezova «Ludus tonalis» Osnovnye osobennosti formoobrazovaniya. / Paul' Hindemit. Stat'i, issledovaniya, materialy. Moskva, «Sovetskij kompozitor», 1971 g., pp.83-94.

Holopov Yu.N. Problema osnovnogo tona akkorda v teoreti¬cheskoj koncepcii Hindemita. V kn.: «Muzyka i sovremennost'», vyp. 1. M., 1962, pp. 337.

Senkibekov D. Ob odnom principe vertikali v muzyke XX veka. – Vestnik AN KazSSR, 1980, № 9.

1Hramov Yu.A. Bom Devid Dzhozef // Fiziki: Biograficheskij spravochnik / Pod red. A.I. Ahiezera. — Izd. 2-e, ispr. i dopoln. — M.: Nauka, 1983. — pp. 39. — 400 p.

Pribram K. Yazyki mozga, Moskva, «Progress», 1975 g., 464 p.

Sereda V.P. Iz istorii «novoj modal'nosti» v evropejskoj muzyke. http://valentin-sereda.ru/Portals/0/pdf/iz_istorii_novoy_modalnosti.pdf

Dolzhanskij A.N., 24 prelyudii i fugi D.Shostakovicha. «Sovetskij kompozitor», Leningrad, 1970 g., 258 p.

Yung K.G. Koncepciya kollektivnogo bessoznatel'nogo // Yung, K. G., fon Franc M.-L., Henderson Dzh.L. i dr. Chelovek i ego simvoly / Pod obshch. Red. S.N.Sidorenko. – Myu: Serebryanye niti, 1997. – pp. 337-346

Kassirer E., Filosofiya simvolicheskih form. Tom 2. Mifologicheskoe myshlenie. M.; SPb.: Universitetskaya kniga, 2001, 280 p. (Kniga sveta)

Propp V.Ya. Istoricheskie korni volshebnoj skazki. / Labirint, 2000, Moskva, p.52.

Gumilev L.N., Etnogenez i biosfera Zemli / SPb., «Kristal», 2001 g.

Ibraev B.A. Etnogenez i razvitie arhitektury na rannih stadiyah / «2-aya Mezhdunarodnaya konferenciya stran-chlenov SEV po osnovnym problemam bioniki. BIONIKA-78» / L., «Nauka», 1978, pp.150-161.

Venchakova S.V., Tvorchestvo R.K.Shchedrina: evolyuciya, zhanrovye i zvukovye eksperimenty. VI tom uchebnogo kursa «Otechestvennaya muzykal'naya kul'tura HH – pervoj chetverti HHI veka» / S.V.Venchakova – «Izdatel'kie resheniya», 2018 g.

Mikeshina L.A., Eklektika i sinkretizm. Epistemology and Philosophy of Science 38 (4):27-43 (2013)

«Sofiya Asgatovna Gubajdulina: O Muzyke» / http://www.sinergia-lib.ru/index.php?section_id=2002&id=3228&view=print

Amanzhol B.T., Tembr kak otrazhenie mirovozzrencheskih predstavlenij (nekotorye tendencii v sovremennoj tembrovoj estetike) // Vosprosy instrumentovedeniya. Vyp. 11: sbornik statej i materialov XI Mezhdunarodnogo instrumentovedcheskogo kongressa «Blagodatovskie chteniya» (SPb., 23-25 oktyabrya, 2017 g.) / RIII, [Otv.red. I.V.Macievskij, red.-sost. O.V.Kolganova]. – SPb,, 2017. – pp.89-99.

Amanzhol B.T. “Musical Traditions of Tengrianism”, Journal of Literature and Art Studies, (USA), Vol.4, Numb.1, January 2014, pp. 46-54. http://www.davidpublisher.org/Public/uploads/Contribute/550f98c86e01a.pdf