The Aesthetic Paradigm of Modern Kazakh Musical Art

Views: 17

Share:

Download article Russian

Authors

Zhanel Bekmagambetova

1st year PhD Student, Variety Orchestra Instruments Department

Temirbek Zhurgenov Kazakh National Academy of Arts

Kazakhstan

https://orcid.org/0000-0001-8201-0947

Article information

Article publication date

2022-06-30

Article Page

6-10

Chapter

Arts & Humanities

License

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International

Abstract

In this article, according to the author, the paradigm in the musical space acts as an established system of scientific views, principles and methods of its study. Over the past period, musical performance in Kazakhstan has transformed into a modern direction, becoming one of the country's leading phenomena. Cultural heritage is an object of special pride and respect.
In our opinion, in the repertoire of representatives of the Kazakhstan performing school, many works have found a bright concert embodiment, and some of them have become a kind of visiting card of the country abroad. Turned to the history of modern musical art, this article should highlight a significant layer of the philosophy of the origin of the Kazakh consciousness. Musical, poetic improvisation, as well as great interest and potential for music-making, speaks of the people's historically established desire for vocal and instrumental creativity.

Keywords

musical art
modern Kazakhstan
instrumental performance

References

Аязбекова С.Ш. Картина мира этноса: Коркут Ата и философия мира казахов. // Монография. – Изд. 2-ое. ТОО «Баспа - АС» – Астана, 2011. – 284 с.

Аязбекова С.Ш. Культурофилософский анализ музыки в картине мира казахов. Доктор. дисс.: 09.00.13 : Философская антропология, философия культуры: защищена 29.12.1999 г. / Аязбекова Сабина Шариповна. – Алматы, 1999. – 198 с.

Кузембаева С.А. Национальные художественные традиции и их конвергентность в жанре казахской оперы. Институт литературы и искусства им.М.О. Ауэзова // ISBN9965975183 – Алматы, 2006. – 379 с.

Джумакова У.Р., Кетегенова Н.C. Камерная инструментальная музыка // Казахская музыкальная литература 1920-1980. – Алматы 1995: изд. «Ғылым» –255 с.

Слуцкая Л.Е. Становление и трансформация педагогических и художественно-эстетических парадигм в системе современного музыкального образования. // доктор.дисс.: 13.00.02 / Слуцкая Лариса Евдокимовна: Московский государственный открытый педагогический университет. – Москва, 2013.- 465 с.: ил. РГБ ОД, 71 14-13/51 Москва, 2013.- 465 с.

Недлина В.Е. Пути развития музыкальной культуры Казахстана на рубеже XX-XXI столетий. // 17.00.02 / Недлина Валерия Ефимовна : ФГБОУ ВО Московская государственная консерватория имени П.И. Чайковского, 2017.- 344 с.

Aiazbekova S.Ş. Kartina mira etnosa: Korkut Ata i filosofija mira kazahov. // Monografija. – Izd. 2-oe. TOO «Baspa - AS» – Astana, 2011. – 284 р.

Aiazbekova S.Ş. Külturofilosofskij analiz muzyki v kartine mira kazahov. Doktor. diss.: 09.00.13 : Filosofskaja antropologija, filosofija kültury: zaşişena 29.12.1999 g. / Aiazbekova Sabina Şaripovna. – Almaty, 1999. – 198 р.

Kuzembaeva S.A. Nasionälnye hudojestvennye tradisii i ih konvergentnöst v janre kazahskoi opery. İnstitut literatury i iskusstva im.M.O. Auezova // ISBN9965975183 – Almaty, 2006. – 379 р.

Jumakova U.R., Ketegenova N.C. Kamernaia instrumentälnaia muzyka // Kazahskaia muzykälnaia literatura 1920-1980. – Almaty 1995: izd. «Ğylym» –255 р.

Sluskaia L.E. Stanovlenie i transformasia pedagogicheskih i hudojestvenno-esteticheskih paradigm v sisteme sovremennogo muzykälnogo obrazovania. // doktor.diss.: 13.00.02 / Sluskaia Larisa Evdokimovna: Moskovski gosudarstvennyi otkrytyi pedagogicheski universitet. – Moskva, 2013.- 465 s.: il. RGB OD, 71 14-13/51 Moskva, 2013.- 465 р.

Nedlina V.E. Puti razvitia muzykälnoi kültury Kazahstana na rubeje XX-XXI stoleti. // 17.00.02 / Nedlina Valeria Efimovna : FGBOU VO Moskovskaia gosudarstvennaia konservatoria imeni P.İ. Chaikovskogo, 2017.- 344 р.