Musical orientalism in the context of vocal interpretation

Views: 29

Share:

Download article

Author

Anel Aitzhanova

												

2nd year master student, Traditional Musical Art Department

Kurmangazy Kazakh National Conservatory

Kazakhstan

Article information

Article publication date

2022-03-30

Article Page

77-82

Chapter

Arts & Humanities

License

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International

Abstract

The article deals with the problem of interpreting vocal works of orientalist themes in the context of a general methodology. The process of interpretation is analyzed, which includes the analysis of a poetic text; the study of the historical and cultural context of the work (the creative biography of the composer, the history of the creation of the work); analysis of the musical text and its compositional features, including form, means of artistic expression; construction of an interpretation plan taking into account interpretation tools (intonation, articulation, metrorhythm, agogy), preparation of an interpretation plan with an analysis of existing audio recordings of interpretations by other performers. This article focuses on the fact that in preparing the interpretation of vocal works on Japanese themes, it is important to establish a connection with the Japanese tradition proper, which can manifest itself only on the figurative plane, but can also include compositional interaction (the use of typical modes, rhythms, quotations). This work may be useful for performers of vocal works of orientalist themes.

Keywords

interpretation of vocal works
vocal cycles on a Japanese theme
musical orientalism

References

Интерпретация // Новейший философский словарь [эл. ресурс] : Режим доступа: https://gufo.me/dict/philosophy/ИНТЕРПРЕТАЦИЯ.

Лымарева Т.В. Вокально-исполнительская интерпретация как художественный текст // [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://cheloveknauka.com/vokalno-ispolnitelskayainterpretatsiya-kakhudozhestvennyy-tekst. – 2009.

Дятлов Д.А. Исполнительская интерпретация фортепианной музыки: теория и практика // Ростов н/Д. – 2015. – Т. 2. – С. 225.

Алексеев А.Д. Интерпретация музыкальных произведений (на основе анализа искусства выдающихся пианистов XX века). – М.: ГМПИ им. Гнесиных. – 1984. – 92 с.

Ручьевская Е.А. Анализ вокальных произведений: Учеб. пособие. – Л.: Музыка, 1988. – 352с.,нот.

Корыхалова Н.П. Интерпретация музыки : Теорет. пробл. муз. исполнительства и критич. анализ их разраб. в соврем. буржуаз. эстетике. — Л.: Музыка, 1979. — 208 с.

Бочкарев Л.Л. Психология музыкальной деятельности. – М. : Ин-т психологии РАН, 1997. – 351 с.

Буаттура, Н. Э.; Майковская, Л. С. Феномен артистизма в исполнительской деятельности музыканта // Вестник Московского государственного университета культуры и искусств. – 2012. – №. 3 (47). – С. 216-220.

Interpretaciâ // Novejšij filosofskij slovar' [èl. resurs] : Režim dostupa: https://gufo.me/dict/philosophy/INTERPRETACIÂ.

Lymareva T.V. Vokal'no-ispolnitel'skaâ interpretaciâ kak hudožestvennyj tekst // [Èlektronnyj resurs]. – Režim dostupa: http://cheloveknauka.com/vokalno-ispolnitelskaya-interpretatsiyakakhudozhestvennyy-tekst. – 2009.

Dâtlov D.A. Ispolnitel'skaâ interpretaciâ fortepiannoj muzyki: teoriâ i praktika //Rostov n/D. – 2015. – T. 2. – 225 p.

Alekseev A.D. Interpretaciâ muzykal'nyh proizvedenij (na osnove analiza iskusstva vydaûŝihsâ pianistov XX veka). – M.: GMPI im. Gnesinyh. – 1984. – 92 p.

Ruč'evskaâ E.A. Analiz vokal'nyh proizvedenij: Učeb. posobie. – L.: Muzyka, 1988. – 352 p.

Koryhalova N.P. Interpretaciâ muzyki : Teoret. probl. muz. ispolnitel'stva i kritič. analiz ih razrab. V sovrem. buržuaz. èstetike. — L.: Muzyka, 1979. — 208 p.

Bočkarev L.L. Psihologiâ muzykal'noj deâtel'nosti. – M. : In-t psihologii RAN, 1997. – 351 p.

Buattura, N. È.; Majkovskaâ, L. S. Fenomen artistizma v ispolnitel'skoj deâtel'nosti muzykanta // Vestnik Moskovskogo gosudarstvennogo universiteta kul'tury i iskusstv. – 2012. – №. 3 (47). – pp. 216-220.