Article information
Article publication date
2022-03-30
Article Page
32-37
Chapter
Arts & Humanities
License
Abstract
The article deals with the evolution and development of modern opera in China since the 1980s. After the Cultural Revolution (1966-1976), the changed political situation conditions were created to apply modern compositional techniques. At that time, avant-garde tendencies ("New Wave") appear in Chinese art. Nevertheless, Chinese opera remains faithful to its national tradition and synthesizes the features of Western opera and traditional Chinese musical theatre. Of its varieties, the ancient kunqiu drama and the
Peking opera (Jingju) of later origin are significant. The article analyzes the operas of Shi Guangnan (施光
南), Tan Dun (谭盾), and Guo Wenjing (郭文景). Both the combination of vocal techniques of Western opera and national theatre and the expansion of the symphonic orchestra with organic instruments and everyday objects are noted. The analysis of existing classifications of the types of contemporary Chinese opera takes into account the degree of their proximity to the traditional theatre or European opera. The desire to enter the world's cultural space is associated with the use of not only Chinese but also English.
Therefore, Chinese opera continues to search for ways to synthesize national and Western musical theatre.
Keywords
Chinese Opera
China
Shi Guangnan
Tan Dun
Guo Wenjing
References
Янь Цзянань, В. Юнусова. Китайская «Новая волна» и творчество Сюй Чанцзюня // Журнал общества теории музыки. 2018. № 4 (24). С. 60–71.
Лю Цзинь. Китайская национальная опера: 1920-1980-е годы. [Электронный источник]
//URL:https://cyberleninka.ru/article/n/kitayskaya-natsionalnaya-opera-1920-1980-gody (02.12.2021).
彭嘉 中国歌剧发展史 Пэн Ция Развитие китайской оперы [Электронный источник] //URL:/ https://wenku.baidu.com/view/7f3618dba200a6c30c22590102020740bf1ecd74.html?fr=search-1wk_user_norX-income6&fixfr=KtNIA1EOW3IV2S%2BZx28yJQ%3D%3D (10.04.2021)
Сунь Лу. Народная опера в типологической системе новой оперы Китая//Музыкальная культура народов мира. 201.No 1 (18) C.12-15.
吴梅《中国歌剧概论》江苏艺术出版社 2008年 161页 Ву Мэй «Введение в китайскую оперу»
Издательство литературы и искусства Цзянсу. 2008. 161 с.
Lunden, Jeff. Dialogues with Tan Dun С.73. [Электронный источник]//URL:/http://tandun.com/composition/peony-pavilion-2010/ (Последнее посещение 20.02.2022).
游暐之“一戏一格 皆是精品”记导演陈蔚 人民音乐2020年第九期 4-8页。Ю Вэйчжи «Одна драма, один стиль» только лучшее – режиссер Чен Вей. Народная музыка 2020, Nо 9. С4-8.
导演陈蔚Режиссер: Чэнь Вэй .[Электронный источник] //URL:/https://baike.baidu.com/item/陈蔚/13838536
(21.04.2021)
郭文景 Го Вэньцзин .[Электронный источник]//URL:/https://baike.baidu.com/item/郭文景/10071508 (
02.2022)
谭盾:以中国哲学引领歌剧《马可 波罗》融入昆曲. Тань Дунь: китайская философия ведет оперу «Марко Поло» в куньцюй. [Электронный источник] //URL:/
http://www.chinanews.com/cul/news/2008/11-06/1439841.shtml (28.02.2021)
舞蹈家江青Танцовщица Цзян Ции .[Электронный источник]//URL:/ https://www.1905.com/mdb/star/933/life/?fr=mdbypk_gwzl (27.04.2021)
Чжу Линьцзи. Черты постмодернизма в либретто китайской камерной оперы «Прощание с Кембриджем»// Вестник Кем ГУКИ, 2019Б № 4 С. 158-166.
Жэнь Шуай. Китайская «образцовая революционная опера»: жанрово-стилевые особенности.
Автореф. канд. иск. СПб, 2019. 25 с.
Ân’ Czânan’, V. Ûnusova. Kitajskaâ «Novaâ volna» i tvorčestvo Sûj Čanczûnâ // Žurnal obŝestva teorii muzyki. 2018. № 4 (24). S. 60–71.
Lû Czin’. Kitajskaâ nacional’naâ opera: 1920-1980-e gody. [Èlektronnyj istočnik]
//URL:https://cyberleninka.ru/article/n/kitayskaya-natsionalnaya-opera-1920-1980-gody (02.12.2021).
彭嘉 中国歌剧发展史 Pèn Ciâ Razvitie kitajskoj opery [Èlektronnyj istočnik] //URL:/ https://wenku.baidu.com/view/7f3618dba200a6c30c22590102020740bf1ecd74.html?fr=search-1wk_user_norX-income6&fixfr=KtNIA1EOW3IV2S%2BZx28yJQ%3D%3D (10.04.2021)
Sun’ Lu. Narodnaâ opera v tipologičeskoj sisteme novoj opery Kitaâ//Muzykal’naâ kul’tura narodov mira. 201.No 1 (18) C.12-15.
吴梅《中国歌剧概论》江苏艺术出版社 2008年 161页 Vu Mèj «Vvedenie v kitajskuû operu»
Izdatel’stvo literatury i iskusstva Czânsu. 2008. 161 s.
Lunden, Jeff. Dialogues with Tan Dun S.73. [Èlektronnyj istočnik]//URL:/http://tandun.com/composition/peony-pavilion-2010/ (Poslednee poseŝenie 20.02.2022).
游暐之“一戏一格 皆是精品”记导演陈蔚 人民音乐2020年第九期 4-8页。Û Vèjčži «Odna drama, odin stil’» tol’ko lučšee – režisser Čen Vej. Narodnaâ muzyka 2020, No 9. S4-8.
导演陈蔚Režisser: Čèn’ Vèj .[Èlektronnyj istočnik] //URL:/https://baike.baidu.com/item/陈蔚
/13838536 (21.04.2021)
郭文景 Go Vèn’czin .[Èlektronnyj istočnik]//URL:/https://baike.baidu.com/item/郭文景/10071508 (
02.2022)
谭盾:以中国哲学引领歌剧《马可 波罗》融入昆曲. Tan’ Dun’: kitajskaâ filosofiâ vedet operu
«Marko Polo» v kun’cûj. [Èlektronnyj istočnik] //URL:/
http://www.chinanews.com/cul/news/2008/11-06/1439841.shtml (28.02.2021)
舞蹈家江青Tancovŝica Czân Cii .[Èlektronnyj istočnik]//URL:/ https://www.1905.com/mdb/star/933/life/?fr=mdbypk_gwzl (27.04.2021)
Čžu Lin’czi. Čerty postmodernizma v libretto kitajskoj kamernoj opery «Proŝanie s Kembridžem»// Vestnik Kem GUKI, 2019B № 4 S. 158-166.
Žèn’ Šuaj. Kitajskaâ «obrazcovaâ revolûcionnaâ opera»: žanrovo-stilevye osobennosti. Avtoref. kand.
isk. SPb, 2019. 25 s.