Article information
Article publication date
2022-09-30
Article Page
53-59
Chapter
Arts & Humanities
License
Abstract
The article gives a description of samples of Uzbek wedding ritual songs of the “Yor-yor” genre existing in the Tashkent region of Uzbekistan. The task of a comprehensive study of the genre originality of songs, which ensures the stability of this phenomenon in modern song culture, is set.
To identify the essential features of their morphology, syntax and melodic structure, the meter-rhythmic, intonational-modal, and compositional features of the identified song models are analyzed. The combination of methods for analyzing the artistic form and data of an ethnographic, cultural (historical) nature gave grounds for conclusions about the semantic content and historical and stylistic affiliation of the samples. In particular, a wide manifestation of the technique of repetition and a special significance of the principle of ostinato, which is manifested both in a poetic text (lexical, strophic anaphora and epiphora) and in a musical one (modal single-support, isorhythm, couplet, methods of cadence inhibition, rhythmic summation) are noted. A combination of archaic, strictly ritual features of the genre (primarily syllabic-rhythmic and syntactic constants) and a later intonational-modal system is revealed.
Keywords
Uzbek folklore
wedding ritual songs
musical morphology
syntax
syllabic rhythm
ostinato
References
Ибрагимов О. Ўзбек халқи мусиқа ижоди. Т., 1994
Тоштемиров Н. Жиззах вилояти “Ёр-ёрлари”.// Ражабийхонлик, Т., 1994, С.46-50.
Байгаскина А. Ритмика казахской традиционной песни. Алматы, 2003.
Романовская Е. Статьи и доклады, записи музыкального фольклора. Т., 1957
Кон Ю. Некоторые вопросы ладового строения узбекской народной песни и ее гармонизации. Т., 1979
Акбаров И. Узбекская народная музыка. //вопросы музыкальной культуры Узбекистана, сб.ст. Т., 1961, С.5-33
Банин А. А. О принципах моделирования обобщенного слогового ритма. Вопросы методики и методологии // Памяти К. Квитки: сб. ст. / ред.-сост. А. А. Банин. М., 1983. С. 165-179.
Квитка К. В. Избранные труды: в 2 т. / сост. и коммент. В. Л. Гошовского. М., 1971-1973.
Скребков С.С. Художественные принципы музыкальных стилей. М., 1973
Харлап М. Г. Ритм и метр в музыке устной традиции. М., 1986
Кароматов Ф. Ўзбек халқ музиқа мероси/ Т.1-2. Т., 1978-85.
Ўзбек халқи музикаси. Т.1-4 /сост.Юнус Ражабий. Т., 1955-58
Алавия М. Ўзбек халқ маросим қўшиқлари. Т., 1974
Домусульманские обряды и верования в Средней Азии. М., 1975
Токарев С. Ранние формы религии. М., 1990
Камилов Н. Тасаввуф (1- китоб). Т., 1999
Ҳаққулов И. Тасаввуф сабоқлари. Бухоро, 2000
Абдулазиз Мансур. Тасаввуф.// Ўзбекистон миллий энциклопедия, 9- жилд. Т., 2005, С.148
Ibragimov O. Uzbek Khalqi Musiqa Izhodi. T., 1994
Toshtemirov N. Jizzakh viloyati “Yor-yorlari”.// Rajabiykhonlik, T., 1994, pp. 46-50.
Baigaskina A. Rhythmika Kazakhskoy tradicionnoy pesni. Almaty, 2003.
Romanovskaya E. Stati I dokladi, zapisi musikalnogo folclora. T., 1957
Kon Yu. Nekotoryye voprosy ladovogo stroyeniya uzbekskoy narodnoy pesni i yeye garmonizatsii.
Akbarov I. Uzbekskaya narodnaya muzyka.//Voprosy muzykal'noy kul'tury Uzbekistana, sb.st. T., 1961, Р.5-33
Banin A. A. O printsipakh modelirovaniya obobshchennogo slogovogo ritma. Voprosy metodiki i metodologii // Pamyati K. Kvitki: sb. st. / red.-sost. A. A. Banin. M., 1983. Р. 165-179.
Kvitka K. V. Izbrannyye trudy: v 2 t. / sost. i komment. V. L. Goshovskogo. M., 1971-1973.
Skrebkov S.S. Khudozhestvennyye printsipy muzykal'nykh stiley. M., 1973.
Kharlap M. G. Ritm i metr v muzyke ustnoy traditsii. M., 1986
Karomatov F. Ŭzbek khalkˌ muzikˌa merosi/ T.1-2. T., 1978-85.
Ŭzbek khalkˌi muzikasi. T.1-4 /sost.Yunus Razhabiy. T., 1955-58
Alaviya M. Ŭzbek khalkˌ marosim kˌŭshikˌlari. T., 1974
Domusul'manskiye obryady i verovaniya v Sredney Azii. M., 1975
Tokarev S. Ranniye formy religii. M., 1990
Kamilov N. Tasavvuf (1- kitob). T., 1999
Ҳakˌkˌulov I. Tasavvuf sabokˌlari. Bukhoro, 2000
Abdulaziz Mansur. Tasavvuf.// Ŭzbekiston milliy entsiklopediya, 9- zhild. T., 2005, Р.148