Article information
Article publication date
2020-03-30
Article Page
50-57
Chapter
Arts & Humanities
License
Abstract
Spirituality is one of the most important spheres of universal culture. In the philosophy of the 20th century, “spirituality appears as a person’s ability to transcend the present reality,” namely, as a belief in the existence of higher transcendental principles, incomprehensible, mysteriously connected with a separate human soul. The concept of “spirituality” is a multifaceted philosophical sphere of knowledge, covering all aspects of human life. Realizing the full depth of the designated concept, in the framework of this study it is limited to the religious principle, the church sphere.
In this article, I study the work of Sergey Taneyev through the prism of his contemporary Pavel Grigoryevich Chesnokov. Features of the choral writing of composers, harmonic language, style features. Composers were contemporaries, but this did not affect their creative heritage.
The cantata "John Damaskin" by Sergey Taneev is considered a treasure trove of world musical heritage. At the age of 28, the composer composed the work as if he had lived his life more than a dozen times. The follower of Bach harmoniously performed all the beginnings of this cantata. Not only their spirituality, but also the spirituality of the entire Christian religion, combined with the complexity of a harmonious language and at the same time accessibility. With confidence we can assume that Taneev was a phenomenon of world music, and such a work as he composed, he will no longer be.
Keywords
Taneyev
spirituality
harmony
choirs
cantata
choral writing
References
Асафьев Б.В. Русская музыка 19 и начала 20 века. - Л.: Музыка, 1968. - 119 с.
Айхенвальд Ю.И. Силуэты русских писателей. - М.: Республика, 1994.-71-72 с.
Бавина С.П., Семибратова И.В. Судьбы поэтов Серебряного века. (Библиографическиеочерки). - М.: Книжная палата, 1993.- 56 с.
Бальмонт К.Д. Стозвучные песни: Сочинения (избранные стихи и - проза). Ярославль: Верх.-Волж. кн. изд-во, 1990. – 72 с.
Баннова Н.Г. «Интонация как источник развития художественного образа в хоре И.Танеева"Восход солнца"» // Вопросы исполнительской подготовки учителя музыки. Межвузовскийсборник научных трудов. - Владимир: Влад. пед.институт, 1992. – 124 с.
Бернандт Г.Б. И.Танеев: Монография. - 2-е изд. - М.: Музыка, 1983. – 203 с.
Ровенко А.И. «Танеевские принципы современной теории контрапунта и имитаций» - Одесса –1988. – 31 с.
Сабанеев Л. Л. Воспоминания о Танееве. - М.: Классика-ХХ1, 2003. - 5 с.
Савенко С.И. Сергей Иванович Танеев.- М.: Музыка, 1984. – 48-49 с.
Корабельникова Л. Творчество С. И. Танеева: Историко-стилистическое исследование. - М.:Музыка, 1986. – 278 с.
Корабельникова Л. С.И. Танеев в московской консерватории. Из истории русскогомузыкального образования. – М.: Музыка, 1974. – 96 с.
Мусин И. «Техника дирижирования» - Л.: Музыка, 1967. – 142 с.
Ольхов К. Хоры a cappella С. Танеева/Хоровое искусство — вып. 2. – Л.: Музыка, 197. – 29 с.
Егоров А. «Теория и практика работы с хором» - Л., 1961. – 16 с.
Живов В. «Теория хорового исполнительства» - М., 1998. – 49 с.
Рахманинов С. Литературное наследие. Том I. - М., 1978. - 68 с.
Asaf'ev B.V. Russkaya muzyka 19 i nachala 20 veka. - L.: Muzyka, 1968. - 119 p.
Ajhenval'd Yu.I. Siluety russkih pisatelej. - M.: Respublika, 1994.-71-72 p.
Bavina S.P., Semibratova I.V. Sud'by poetov Serebryanogo veka. (Bibliograficheskie ocherki). - M.:Knizhnaya palata, 1993.- 56 p.
Bal'mont K.D. Stozvuchnye pesni: Sochineniya (izbrannye stihi i - proza). Yaroslavl': Verh.- Volzh.kn. izd-vo, 1990. – 72 p.
Bannova N.G. «Intonaciya kak istochnik razvitiya hudozhestvennogo obraza v hore I.Taneeva"Voskhod solnca"» // Voprosy ispolnitel'skoj podgotovki uchitelya muzyki. Mezhvuzovskij sborniknauchnyh trudov. - Vladimir: Vlad. ped.institut, 1992. – 124 p.
Bernandt G.B. I.Taneev: Monografiya. - 2-e izd. - M.: Muzyka, 1983. – 203 p.
Rovenko A.I. «Taneevskie principy sovremennoj teorii kontrapunta i imitacij» - Odessa – 1988. – 31p.
Sabaneev L. L. Vospominaniya o Taneeve. - M.: Klassika-HH1, 2003. - 5 p.
Savenko S.I. Sergej Ivanovich Taneev.- M.: Muzyka, 1984. – 48-49 p.
Korabel'nikova L. Tvorchestvo S. I. Taneeva: Istoriko-stilisticheskoe issledovanie. - M.: Muzyka,1986. – 278 p.
Korabel'nikova L. S.I. Taneev v moskovskoj konservatorii. Iz istorii russkogo muzykal'nogoobrazovaniya. – M.: Muzyka, 1974. – 96 p.
Musin I. «Tekhnika dirizhirovaniya» - L.: Muzyka, 1967. – 142 p.
Ol'hov K. Hory a cappella S. Taneeva/Horovoe iskusstvo — vyp. 2. – L.: Muzyka, 197. – 29 p.
Egorov A. «Teoriya i praktika raboty s horom» - L., 1961. – 16 p.
Zhivov V. «Teoriya horovogo ispolnitel'stva» - M., 1998. – 49 p.
Rahmaninov S. Literaturnoe nasledie. Tom I. - M., 1978. - 68 p.