Clarinet act of the Nineteenth Century Romanticism and its Role in the Development of Clarinet Music

Views: 17

Share:

Download article Russian

Author

Saltanat Mustafina

												

2nd year Master Degree Student, Wind and Percussion Instruments Department

Kurmangazy Kazakh National Conservatory

Kazakhstan

Article information

Article publication date

2021-12-30

Article Page

41-46

Chapter

Arts & Humanities

License

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International

Abstract

In modern music science there are issues of studying composer creativity closely related to performing practice. The purpose of the article is to consider various aspects of the interaction between the composer and the performer on the example of clarinet music of the Romantic era of the 19th century. In the course of the work on the topic, the author analyses the development of the clarinet in the era of Romanticism, the creative process of the composer’s work in cooperation with the performer. The article describes the most significant works for the clarinet in the work of leading 19th-century composers.

Keywords

кларнетовая музыка
музыка романтизма XIX века
исполнительство на кларнете
композитор
музыкальная культура

References

Усов, Ю. История зарубежного исполнительства на духовых инструментах. Второе издание. М., 1989;

Федотов, А.А. Игра на кларнете: от шалюмо до наших дней // Актуальные проблемы высшего музыкального образования. Вып.1, Нижний Новгород, 1999, 88стр.

Базарбаев, Н.С. Концертные произведения для кларнета Карла Марии фон Вебера. Маг. дисс. акад.ст. маг. иск. наук - Казахский национальный университет искусств, Астана, 2012.

Усов, Ю.А. История зарубежного исполнительства на духовых инструментах. Дис. д-ра искусствоведения. М., 1978. -395 л.;

Диков, Б.А. Методика обучения игре на духовых инструментах. -' М.: Музгиз, 1962. 116 с.;

Левин С.Я. Духовые инструменты в истории музыкальной культуры. -Л.: Музыка. 'Ленингр. отдние, 1973. 262 с.;

Черных, А. Советское духовое инструментальное искусство. М., 1989;

Kostenko, K. It Can't Be! Faked Functionality and Ambiguity in Brahms's F-moll. Honors College at Bowling Green State University, 2017, 1стр.

Pino D. The Clarinet and Clarinet Playing. New York: Penguin Books, 1969, 210стр.

Роберт Шуман «Фантастические пьесы» для кларнета и фортепиано // Музыкальные сезоны (10.06.2017) [Электронный ресурс] URL :https://musicseasons.org/shuman-fantasticheskie-pesydlya-klarneta-i-fortepiano/# (дата обращения 01.11.2021).

Usov, Û. Istoriâ zarubežnogo ispolnitel’stva na duhovyh instrumentah. Vtoroe izdanie. M., 1989;

Fedotov, A.A. Igra na klarnete: ot šalûmo do naših dnej // Aktual’nye problemy vysšego muzykal’nogo obrazovaniâ. Vyp.1, Nižnij Novgorod, 1999, 88str.

Bazarbaev, N.S. Koncertnye proizvedeniâ dlâ klarneta Karla Marii fon Vebera. Mag. diss. akad.st. mag. isk. nauk - Kazahskij nacional’nyj universitet iskusstv, Astana, 2012.

Usov, Û.A. Istoriâ zarubežnogo ispolnitel’stva na duhovyh instrumentah. Dis. d-ra iskusstvovedeniâ. M., 1978. -395 l.;

Dikov, B.A. Metodika obučeniâ igre na duhovyh instrumentah. -' M.: Muzgiz, 1962. 116 s.;

Levin, S.Â. Duhovye instrumenty v istorii muzykal’noj kul’tury. -L.: Muzyka. 'Leningr. otd-nie, 1973. 262 s.;

Černyh, A. Sovetskoe duhovoe instrumental’noe iskusstvo. M., 1989;

Kostenko, K. It Can't Be! Faked Functionality and Ambiguity in Brahms's F-moll. Honors College at Bowling Green State University, 2017, 1str.

Pino D. The Clarinet and Clarinet Playing. New York: Penguin Books, 1969, 210str.

Robert Šuman «Fantastičeskie p’esy» dlâ klarneta i fortepiano // Muzykal’nye sezony (10.06.2017) [Èlektronnyj resurs] URL :https://musicseasons.org/shuman-fantasticheskie-pesy-dlya-klarneta-ifortepiano/# (data obraŝeniâ 01.11.2021).