Article information
Article publication date
2021-03-30
Article Page
45-57
Chapter
Arts & Humanities
License
Abstract
The article is devoted to the consideration of dombra kuis arrangements for a kobyz, accompanied by a piano in the works of G.P. Abdrasheva. The work is based on the review of Kurmangazy’s kuis arrangements, such as “Kyzyl kaiyn serper”, “Saranzhap”, “Akbay” and the arrangements of the dombra kui “Kuanysh” of K. Akhmedyarov, the kui “Kuntay” of Yessir, made by G.P. Abdrasheva. The research methods used in the work are the comparative method and the methods of complex and system musical analysip.
In the result of the research, it has been revealed, that all sections, typical for a traditional kui, in the dombra kuis arrangements, made by G.P. Abdrasheva, had been retained, and the piano accompaniment part had a developed manner of execution and vividly emphasized all climax zones of the compositionp. By means of the significant instrumental capabilities, the piano part contributes to the deeper and more expressive demonstration of special features of the author’s concept, and G.P. Abdrasheva has managed to skillfully translate it in her arrangementp. The composer knowingly uses the instrument capabilities and provides the piano sound with the elements, typical for traditional sound of a dombra.
In prospect, the materials and findings of this work can be used for the classroom lessons of Accompanist Mastery, in the work of accompanists as well as a methodological basis for the research in this field of musicology.
Keywords
обработка домбровых кюев для кобыза
Г.С. Абрашева
References
Мухамбетова, А.И. Тенгрианский календарь и традиционная музыкальная культура казахов // Автореферат диссертации на соискание уч. ст. доктора искусствоведения. – Ташкент, 2005. – С. 3.
Мухамбетова, А. И. Народная инструментальная культура казахов. Генезис и программность в свете эволюции форм музицирования // Автореферат диссертации на соискание уч. ст. кандидата искусствоведения. – Ленинград, 1976. – С. 3.
Сарыбаев, Т. Кюй как коммуникативное явление // Инструментальная музыка казахского народа. – Алма-Ата, 1985. – С. 51.
Аманов, Б. Композиционная терминология домбровых кюев. // Инструментальная музыка казахского народа статьи, очерки. – Алма-Ата, 1985. – С. 39-48.
Омарова, Г. Повторяющиеся мотивы в кобызовых кюях // Инструментальная музыка казахского народа статьи, очерки. – Алма-Ата, 1985. – С. 3-14.
Мухамбетов А. Тематизм кобызовых кюев (о синкретизме ранних форм музыкального мышления) // Проблемы музыкального тематизма. Тезисы. – Алма-Ата, 1977. – С. 26-27.
Райымбергенов, А. Проблемы текстологической вариантности кюев казахского народа // Инструментальная музыка казахского народа статьи, очерки. – Алма-Ата, 1985. – С. 63-93.
Muhambetova, A.I. Tengrianskij kalendar' i tradicionnaya muzykal'naya kul'tura kazahov // Avtoreferat dissertacii na soiskanie uch. st. doktora iskusstvovedeniya. – Tashkent, 2005. – P. 3.
Muhambetova, A. I. Narodnaya instrumental'naya kul'tura kazahov. Genezis i programmnost' v svete evolyucii form muzicirovaniya // Avtoreferat dissertacii na soiskanie uch. st. kandidata iskusstvovedeniya. – Leningrad, 1976. – P. 3.
Sarybaev, T. Kyuj kak kommunikativnoe yavlenie // Instrumental'naya muzyka kazahskogo naroda. – Alma-Ata, 1985. – P. 51.
Amanov, B. Kompozicionnaya terminologiya dombrovyh kyuev. // Instrumental'naya muzyka kazahskogo naroda stat'i, ocherki. – Alma-Ata, 1985. – P. 39-48.
Omarova, G. Povtoryayushchiesya motivy v kobyzovyh kyuyah // Instrumental'naya muzyka kazahskogo naroda stat'i, ocherki. – Alma-Ata, 1985. – P. 3-14.
Muhambetov A. Tematizm kobyzovyh kyuev (o sinkretizme rannih form muzykal'nogo myshleniya) // Problemy muzykal'nogo tematizma. Tezisy. – Alma-Ata, 1977. – P. 26-27.
Rajymbergenov, A. Problemy tekstologicheskoj variantnosti kyuev kazahskogo naroda // Instrumental'naya muzyka kazahskogo naroda stat'i, ocherki. – Alma-Ata, 1985. – P. 63-93.