Tasks of the Accompanist in Work on Choral Works of Composers of Kazakhstan

Views: 19

Share:

Download article Russian

Author

Gulshat Baimanova

												

2nd year Master Degree Student, Piano Department

Kurmangazy Kazakh National Conservatory

Kazakhstan

Article information

Article publication date

2022-03-30

Article Page

50-60

Chapter

Arts & Humanities

License

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International

Abstract

The article focuses on considering the accompanist activity in the field of a pianist’s work, including a choral conductor and choir. The research is based on the works of such authors as T. Streltsov, A. Lyublinsky, E. Schenderovich, O. Abramov and others. The used research methods are theoretical and empirical. As a result, the data obtained from the carried work is aimed to expand the comprehension of accompanist work specifics in the choral conducting class and deepen the conception of his essential tasks. Furthermore, the article creates a basis for discussion and further study of the problematics in this area.

Keywords

сoncertmaster
accompaniment
pianist
conductor
a capella
choir
tenor
cantata

References

Елеманова С. Казахское традиционное песенное искусство. Генезис и семантика. – А.: Дайкпресс, 2000. – 187 с.

Тенюкова Г. Содержание и методы подготовки студентов к концертмейстерской работе в классе хорового дирижирования // Автореферат дисс-и канд. иск-я. – М., 1993. – 384 с.

Мальцева О. Роль концертмейстера-иллюстратора в учебном классе хорового дирижирования музыкального вуза. – М., 2019. – 4 с.

Кубанцева Е. Концертмейстерский класс: Учеб. пособие для студентов музык. фак. пед. вузов. – М.: Академия, 2002. – 181 с.

Щендерович Е. В концертмейстерском классе: Размышления педагога. – М.: Музыка, 1996. –

с.

Дмитриева К. Базовые компоненты и профессиональная спецификация в творческой деятельности концертмейстера-пианиста [Текст] // Дисс-я канд. искусствоведения: спец.17.00.02. // К.В. Дмитриева. – Саратов, 2015. – 217 с.

Elemanova S. Kazakhskoe traditsionnoe pesennoe iskusstvo. Genezis i semantika. – A.: Daik-press, 2000. – 187 s.

Tenyukova G. Soderzhanie i metody podgotovki studentov k kontsertmeisterskoi rabote v klasse khorovogo dirizhirovaniya // Avtoreferat diss-i kand. isk-ya. – M., 1993. – 384 s.

Maltseva O. Rol kontsertmeistera-illyustratora v uchebnom klasse khorovogo dirizhirovaniya muzykalnogo vuza. – M., 2019. – 4 s.

Kubantseva E. Kontsertmeisterskii klass: Ucheb. posobie dlya studentov muzyk. fak. ped. vuzov. – M.: Akademiya, 2002. – 181 s.

Shchenderovich E. V kontsertmeisterskom klasse: Razmyshleniya pedagoga. – M.: Muzyka, 1996. – 224 s.

Dmitrieva K. Bazovye komponenty i professionalnaya spetsifikatsiya v tvorcheskoi deyatelnosti kontsertmeistera-pianista [Tekst] // Diss-ya kand. iskusstvovedeniya: spets.17.00.02. // K.V. Dmitrieva. – Saratov, 2015. – 217 s.