Article information
Article publication date
2022-09-30
Article Page
61-68
Chapter
Arts & Humanities
License
Abstract
The culture of stringed instruments and the violin, in particular, among various peoples has never been considered in the context of a holistic and multifaceted system united by common factors, such as: psychological, aesthetic, musical-artistic, spiritual, folklore, symbolic, ethnic, etc. There are no works that comprehensively and fully studied stringed instruments and the violin as components not only of the creative process among various segments of the population, but also a historical driving link, as well as the violin as an element of material and spiritual culture, as an instrument uniting many peoples. We will talk about the violin as a means of embodying musical ideas of the peoples of Eurasia, being an intermediary in ritual actions in the context of a constantly transforming socio-cultural status at different stages of the cultural and historical process. In this article, stringed instruments, in particular the violin, are presented as an element of material and spiritual culture that has absorbed the ethnic characteristics of the peoples of Eurasia and a unifying link in the constantly transforming socio-cultural status at different stages of the cultural and historical process. The diversity and difference of stringed instruments in the life of Slavic and Asian countries, their unique symbiosis with European instruments in the process of creating a violin, direct participation in religious, spiritual and secular cultural spaces, as well as demand at various socio-structural levels - all these are important aspects for determining the cultural significance of the violin as an instrument uniting many peoples.
Keywords
violin
string-bowed instruments
ethno-folklore affiliation
string instruments in a historical context
References
Закс К. Систематика музыкальных инструментов // Народные музыкальные инструменты и инструментальная музыка; рус. перевод И.З.Алендера, ред. Е.В.Гиппиус. – М., 1987. – Ч.1.
Виолле-ле-Дюк Э.Э. Жизнь в средние века. СПБ., 1997.
Привалов Н.И. Тамбуровидные музыкальные инструменты Русского народа. Очерк их происхождения, появления на Руси и существования (добра, балалайка, лютня, кобза, бандура, торбан). Историческое исследование // Известия Петербургского общества музыкальных собраний. СПБ., 1905 Апрель-июнь., 1906 Февраль.
Привалов Н.И. Звончатые гусли на Руси // Музыка и пение. - 1908. -№7,8,10 и др.
Andersson О. The Bowed-Harp. - London, 1930.
Väisänen А.О. Kantele - ja jouhikko-sävelmiä. - Helsinki, 1928.
Nieminen, R. Jouhikko - The Bowed Lyre. Kansanmusiikki-institutin julkaisuja KIJ 61 / Juminkeon julkaisuja 61, 2007.
Bruford А. Gaelic folk-tales and mediaeval romances. - Dublin, 1969.
Даркевич В.П. Путями средневековых мастеров. М.-1972.
Даркевич В.П. Народная культура средневековья. М.-1988.
Поветкин В.И. Новгород и Новгородская земля. Из музыкального обихода древних новгородцев // История и археология Новгорода. – Новгород, 2007. - №21.
Сузукей В.Ю. Тувинские традиционные музыкальные инструменты. – Кызыл, 1989.
Сузукей В.Ю. Бурдонно-обертоновая основа традиционного инструментального музицирования тувинцев. – Кызыл, 1993.
Bachmann W. Die Anfäge des Streichinstrumentenspiels. – Leipzig, 1964.
Дончев С. Восточные параллели преславского и мадарского всадников и сведения о европейских гуннах // У истоков творчества. Первобытное искусство. – Новосибирск, 1978.
Дончев С. Писменноста на прабългарите и славянската азбука // Исторически переглед. – 1971, №2.
Привалов Н.И. Гудок – древнерусский народный, смычковый инструмент в связи со смычковыми инструментами других стран. Историко-этнографическое исследование. СПБ, 1904.
Sachs K. Sistematika muzykal’nyh instrumentov // Narodnye muzykal’nye instrumenty i instrumental’naâ muzyka; rus. perevod I.Z.Alendera, red. E.V.Gippius. – M., 1987. – Č.1.
Violle-le-Dûk È.È. Žizn’ v srednie veka. SPB., 1997.
Privalov N.I. Tamburovidnye muzykal’nye instrumenty Russkogo naroda. Očerk ih proishoždeniâ, poâvleniâ na Rusi i suŝestvovaniâ (dobra, balalajka, lûtnâ, kobza, bandura, torban). Istoričeskoe issledovanie // Izvestiâ Peterburgskogo obŝestva muzykal’nyh sobranij. SPB., 1905 Aprel’-iûn’., 1906 Fevral’.
Privalov N.I. Zvončatye gusli na Rusi // Muzyka i penie. - 1908. -№7,8,10 i dr.
Andersson O. The Bowed-Harp. - London, 1930.
Väisänen A.O. Kantele - ja jouhikko-sävelmiä. - Helsinki, 1928.
Nieminen, R. Jouhikko - The Bowed Lyre. Kansanmusiikki-institutin julkaisuja KIJ 61 / Juminkeon julkaisuja 61, 2007.
Bruford A. Gaelic folk-tales and mediaeval romances. - Dublin, 1969.
Darkevič V.P. Putâmi srednevekovyh masterov. M.-1972.
Darkevič V.P. Narodnaâ kul’tura srednevekov’â. M.-1988.
Povetkin V.I. Novgorod i Novgorodskaâ zemlâ. Iz muzykal’nogo obihoda drevnih novgorodcev // Istoriâ i arheologiâ Novgoroda. – Novgorod, 2007. - №21.
Suzukej V.Û. Tuvinskie tradicionnye muzykal’nye instrumenty. – Kyzyl, 1989.
Suzukej V.Û. Burdonno-obertonovaâ osnova tradicionnogo instrumental’nogo muzicirovaniâ tuvincev. – Kyzyl, 1993.
Bachmann W. Die Anfäge des Streichinstrumentenspiels. – Leipzig, 1964.
Dončev S. Vostočnye paralleli preslavskogo i madarskogo vsadnikov i svedeniâ o evropejskih gunnah // U istokov tvorčestva. Pervobytnoe iskusstvo. – Novosibirsk, 1978.
Dončev S. Pismennosta na prabʺlgarite i slavânskata azbuka // Istoričeski peregled. – 1971, №2.
Privalov N.I. Gudok – drevnerusskij narodnyj, smyčkovyj instrument v svâzi so smyčkovymi instrumentami drugih stran. Istoriko-ètnografičeskoe issledovanie. SPB, 1904.