Kamar Kassymov, a Musical Instruments Artisan for the Kurmangazy Kazakh National Orchestra of Folk Instruments

Views: 107

Share:

Download article Kazakh

Authors

Asset Jumabayev

												

Corresponding author

2nd year Doctoral Student, Dombra Department

Kurmangazy Kazakh National Conservatory

Kazakhstan

https://orcid.org/0009-0000-8795-7048

Aizhan Berdibay

												

PhD in Arts, Associate Professor, Musicology and Composition Department

Kurmangazy Kazak National Conservatory

Kazakhstan

https://orcid.org/0000-0003-0733-1104

Article information

Article publication date

2024-06-25

Article Page

54–74

License

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International

Abstract

The significance of the Kurmangazy Kazakh National Orchestra of Folk Instruments for the culture of Kazakhstan is immense, and the local cultural community celebrates its 90th anniversary this year. In 1934, the task of academizing the Kazakh Folk Orchestra, following the model of Andreyev Russian Folk Orchestra, necessitated innovations. Specifically, the reconstruction of certain Kazakh musical instruments was undertaken by a group of Kazakh musical instrument artisans, including Kamar Kassymov (1893–1966).
This article aims to highlight the historical contribution of K. Kassymov to both the reconstruction and development of Kazakh orchestral instruments. The article addresses four key tasks:
1. Familiarization with sources: This includes exploring personal information about K. Kassymov, his life and creative path, as well as the reconstruction of Kazakh musical instruments.
2. Characteristics of parameters: Specifically, the methods for making strings and attaching frets to the dombra neck.
3. Determining component dimensions: Comparing the body construction of the West Kazakhstan dombra with its East Kazakhstan variety.
4. Introducing dombra parts’ designations: K. Kassymov’s unique terms related to dombra components.
The study employs complex and systematic approaches, including the systemic-ethnophonic method (developed by Igor Matsievsky) and comparative-typological analysis. Morphological and ergological analyses were conducted while studying the West Kazakhstan dombra body and its Eastern Kazakh variety.
The results of the study not only shed light on K. Kassymov’s innovations but also contribute to the revival of traditional Kazakh music terminology related to dombra components. Additionally, it highlights the challenges faced by Kazakh musical instrument state workshops, considering the achievements of both K. Kassymov and his contemporaries.

Keywords

Kurmangazy Kazakh National Orchestra of Folk Instruments,
Vassily Andreyev
Kamar Kassymov
reconstruction
dombra
traditional musical terms

References

Дереккөздер тізімі

Bulatova, Dinara, and Aishat Gadjieva. “Bowed Instruments of the Turkic-Mongol Peoples of Siberia from the Collection of the Russian Museum of Ethnography.” Vestnik of Saint Petersburg University. Arts, vol. 8, no. 4, 2018, pp. 540–566. DOI: 10.21638/spbu15.2018.401. (Ағылшынша)

Nedlina, Valeriya. “Neotraditionalism and Innovations in Kazakh Instruments and Music-Making.” Saryn, vol. 11, no. 4, 2023, pp. 34–53. DOI: 10.59850/SARYN.4.11.2023.33. (Ағылшынша)

Zhu, Linglan, and Stephen McAdams. “Comparison of Heard and Imagined Blends of Instrumental Dyads.” Music & Science, 7, 2024. DOI: 10.1177/20592043241246751. (Ағылшынша)

Беляев, Виктор. Руководство для обмера народных музыкальных инструментов [Халық музыка аспаптарын өлшеуге арналған нұсқаулық]. Мәскеу, Государственное музыкальное издательство, 1931, 62 б. (Орысша)

Бәделхан, Айтжан, және Жәкішева Зәбира. Қамар Қасымов. Павлодар, ЭКО ҒӨФ, 2004, 206 б.

Гизатов, Бисенгали. Казахский оркестр имени Курмангазы: Очерк творческого пути [Құрманғазы атындағы қазақ оркестрі: шығармашылық жолының очеркі]. Алматы, Ғылым, 1994, 205 б. (Орысша)

Деректі фильм. Режиссер Хаким Давлетбеков, оператор С. Шарипов. 1949 ж. Алматы көркем сурет және хроникалық киностудиясы. Орталық мемлекеттік кино және фото құжаттар мұрағаты, № 194.

Домбыра шеберлері, деректі фильмінің үзіндісі. ҚР Орталық мемлекеттік кино және фото құжаттар мұрағаты, № 223.

Есенұлы, Айтжан. Күй – Тәңірдің күбірі. Алматы, Дайк-Пресс, 1996, 208 б.

Жанкин, Абдуахаб. Қ. Қасымов. А. Жанкиннің Павлодар облысы жас музыка аспаптар шеберлерінің конкурсында сөйлеген сөзі. Павлодар қ., Қазақ драма театры 19.12.2002. Алматы қаласы Мәдениет басқармасының «Алматы қаласының мемлекеттік архиві». Қор 435, тізімдеме 1, іс 22, З. Жакишева муқабасы.

Жұбанов, Ахмет. Ән күй сапары. Алматы, Ғылым, 1976, 478 б.

Имханицкий, Михаил. Становление струнно-щипковых народных инструментов в России. Учебное пособие для музыкальных вузов и училищ [Ресейдің ішекті-шертпелі халық аспаптарының қалыптасуы. Музыкалық университеттер мен колледждерге арналған оқу құралы]. Мәскеу, Гнесиндер атындағы РМА, 2008, 370 б. (Орысша)

Куәліктер. З. Жәкішеваның Қ. Қасымов туралы құжаттардың папкасы. Алматы қаласы Мәдениет басқармасының «Алматы қаласының мемлекеттік архиві». Қор 435, тізімдеме 26, іс 1, 4 б.

Приказ № 231 c2, 16. Казахская Краевая Экспериментальная мастерская национальных инструментов Наркомпроса КазАССР (г. Алма-Ата). Копии приказов Наркомпроса КазАССР и докладные записки Совнаркома КазАССР о работе Музмастерской. Начало 23 февраль 1935, окончено 9 июля 1935 г. [№ 231 бұйрық. 2, 16 бб. ҚазКСР Халық Комиссариатының ұлттық аспаптарының Қазақ өлкелік эксперименттік шеберханасы (Алматы қ.). ҚазАССР халық комиссариаты бұйрықтарының көшірмелері және ҚазССР Халық Комиссарлары Кеңесінің Музыкалық шеберханасының жұмысы туралы баяндамалары. 1935 жылдың 23 ақпанында басталып, 1935 жылдың 9 шілдесінде аяқталды]. (Орысша)

Протокол совещания Комиссии музыкальных работников о работе мастера по казахским народным инструментам тов. Касымова Камара от 5 ноября 1939 г. Председатель комиссии Б. Ерзакович. Казахская государственная филармония имени Джамбула. ЦГА РК Ф. 435, оп. 1, д. 26. [Музыкалық қызметкерлер комиссиясы кеңесінің қазақ халық аспаптары шебері Қасымов Қамардың жұмысы туралы 1939 жылдың 5 қарашасындағы хаттамасы. Комиссия төрағасы Б. Ерзакович. Жамбыл атындағы Қазақ мемлекеттік филармониясы. ҚР ОМА. Қор 435, тізімдеме 1, іс 26]. (Орысша)

Семаков, Сергей, и Ирина Семакова. Домра в России: из истории становления и развития музыкального инструмента: историко-культурные очерки [Ресейдегі домра: музыкалық аспаптың қалыптасу және даму тарихынан: тарихи-мәдени очерктер]. Петрозаводск, А. К. Глазунов атындағы Петрозаводск мемлекеттік консерваториясы, 2022, 470 б. (Орысша)

Справка на тов. Касымова Камара, выданная заслуженным артистом Казахской ССР Ш. Кажгалиевым от 16.02.1962 г. [Қазақ КСР еңбек сіңірген әртісі Ш. Қажығалиевтің 16.02.1962 ж. жолдас Қасымов Қамарға берген анықтамасы]. Ш. Қажығалиевтің жеке мұрағаты. (Орысша)

References

Badelkhan, Aitzhan, and Zabira Zhakisheva. Kamar Kassymov. Pavlodar, ECO, 2004. (In Kazakh)

Belyaev, Victor. Rukovodstvo dlya obmera narodnyh muzykalnyh instrumentov [A Guide for Measuring Folk Musical Instruments]. Moscow, OGIZ, 1931. (In Russian)

Bulatova, Dinara, and Aishat Gadjieva. “Bowed Instruments of the Turkic-Mongol Peoples of Siberia from the Collection of the Russian Museum of Ethnography.” Vestnik of Saint Petersburg University. Arts, vol. 8, no. 4, 2018, pp. 540–566. DOI: 10.21638/spbu15.2018.401.

Documentary. Directed by Khakim Davletbekov, cameraman Samat Sharipov, 1949. Alma-Ata Feature and Documentary Film Studio, Central State Archive of Film and Photo Documents and Sound Recordings of the Republic of Kazakhstan, no. 194.

Dombra Artisans. Fragment of the documentary, Central State Archive of Film and Photo Documents and Sound Recordings of the Republic of Kazakhstan, no. 223.

Gizatov, Bisengaly. Kazahskij orkestr imeni Kurmangazy: ocherk tvorcheskogo puti [Kurmangazy Kazakh Orchestra: a Creative Path Outline]. Almaty, Gylym, 1994. (In Russian)

Imkhanitskiy, Mikhail. Stanovlenie strunno-shipkovyh narodnyh instrumentov v Rossii [The Formation of Stringed and Plucked folk Instruments in Russia]. Moscow, Gnesins RAM, 2008. (In Russian)

Minutes of the Commission of Musical Workers Meeting on the Activity of the Kazakh Folk Instrument Artisan, Comrade Kassymov Kamar, dated November 5, 1939. Chairman of the Commission B. Yerzakovich. Dzhambul Kazakh State Philharmonic. Central State Archive of the Republic of Kazakhstan, Fund 435, Reg. 1, File 26. (In Russian)

Nedlina, Valeriya. “Neotraditionalism and Innovations in Kazakh Instruments and Music-Making.” Saryn, vol. 11, no. 4, 2023, pp. 34–53. DOI: 10.59850/SARYN.4.11.2023.33.

Order no. 231 c2, 16. Kazakh Regional Experimental Workshop of National Instruments of the Narkompros KazASSR, Alma-Ata. Copies of the Orders of the Narkompros of KazASSR and Memos of the Sovnarkom of KazASSR on the Work of the Music Workshop. Started on February 23, 1935, ended on July 9, 1935. (In Russian)

Reference written by the Honored Artist of the Kazakh SSR Shamgon Kazhgaliyev on Comrade Kamar Kassymov, dated February 16, 1962. Personal archive of Sh. Kazhgaliyev.

Semakov, Sergey. “Domra v Rossii.” [“Domra in Russia.”] Iz istorii stanovleniya i razvitiya muzykalnogo instrumenta (istoriko-kulturnye ocherki) [From the History of the Formation and Development of a Musical Instrument (Historical and Cultural Essays)]. Petrozavodsk, Petrozavodsk State University, 2022. (In Russian)

Sertificates. State Archive of Almaty, Fund 435, Reg. 26, File 1–4b. Folder of Zabira Zhakisheva on Kamar Kassymov. (In Russian)

Yesenuly, Aitzhan. Kui – Tanirdin qubyry [Kyui is the Message of Supreme]. Almaty, Daik-Press, 1996. (In Kazakh)

Zhankin, Abduakhab. Kamar Kassymov. A Speech on the Contest of Young Artisans of Musical Instruments at Pavlodar Kazakh Drama Theater, December 19, 2002. State Archive of Almaty, Fund 435, Reg. 1, File 22. Folder of Zabira Zhakisheva. (In Russian)

Zhu, Linglan, and Stephen McAdams. “Comparison of Heard and Imagined Blends of Instrumental Dyads.” Music & Science, 7, 2024. DOI: 10.1177/20592043241246751.

Zhubanov, Akhmet. An kui sapary [A Journey through Songs and Kyuis]. Almaty, Gylym, 1976. (In Kazakh)